fredag 19 december 2014

Välkommen till Postens kundservice.......

....tyvärr kan du inte nå oss just nu. Välkommen tillbaka senare!
(Måste kolla om adresspärren fungerat.)

Välkommen till Kronofogden! Blablabla.....tala om ditt ärende....blablabla....personkontostöld.....du ska ha ditt personkonto redo....blablabla.....kopplar dig till en handläggare.......vi har just nu 36 handläggare som betjänar dig.....blablabla......du har nr 20 i kön...... (måste kolla så att pissråttan som stal mitt personnummer inte har handlat varor i mitt namn.)

Välkommen till NU-hälsan. Tryck 1 för blablabla, tryck 2 för blablabla, tryck och tryck och tryck 7 för information om influensavaccin. 
Vaccinet är slut hos leverantören men vi räknar med att börja vaccinera igen den tredje december.
(måste kolla för Husbonden och idag är det den sjuttonde. Så sent som den elfte var det slut....)

Ovanstående försök för information gjorde jag under förmiddagen utan framgång.
Nu är jag inte lastgammal och har alla sinnen i behåll, kan hantera en dator men för de som kommit upp i åren, som kanske hör lite illa så är det fullständigt hopplöst att försöka komma fram till någon av all de instanser som ska vara "lättillgänglig samhällsservice".
En annan sak som irriterar så in i hilvitte, nämligen att det inte görs tillräckligt långt uppehåll mellan instruktionerna och eftersom man ju måste ta luren från örat för att trycka så blir resultatet att den efterkommande informationen försvinner till hälften och så får man börja om från början.
Det är inte tu tal om utan att tekniken är fantastisk, men någon stans på vägen så har den sprungit om oss och istället för att den ska vara ett hjälpmedel så har den tagit över våra liv totalt.
Alla klagar och alla är frustrerade men ingen gör något åt det. 
Vi har skapat oss ett cyniskt och människofientligt samhälle där det inte finns plats för den "som inte hänger med" och det skrämmer mig.
En annan sak, hur kan det komma sig att man blir ett år äldre från den ena dagen till den andra?
På torsdag är man 25 år och på fredag är man plötsligt 26!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag reder väl för det mesta ut de här tillfällena, med tryck hit och knapp dit. Men jag håller med dig, tänk på alla dessa äldre! Om de inte har någon släkt som hjälper till förstår jag inte hur de reder sig i vårt tekniksamhälle. Och när vi ändå håller på - förpackningarna! Vem i helskotta har kommit på att varenda liten pryl ska plastas in så att skam själv inte får upp dem!? Även här undrar jag hur de gamla med förvärkta händer och försvagade muskler klarar sig.
Irene

reneesfotoblogg sa...

Irene: Mina föräldrar är 91 år förvånansvärt pigga men dom har ingen dator och båda hör illa. Det är fullständigt omöjligt för dom att kontakta olika myndigheter eller ens beställa tid på vårdcentralen och det är helt oacceptabelt!
Vad det gäller idiotförpackningar håller jag med dig!