söndag 20 april 2014

Femtio spänn!

Så här på påskdagen när stillheten råder, vädret är underbart och man borde vara nöjd med tillvaron så uppstår det ändå irritation.
Femtio spänn är väl inget att bli upprörd över?
Men är man pensionär så ska man tycka att det är en ofantlig summa.
Oppositionen lovar i sin skuggbudget en sänkning av skatten och det ska ge en femtiolapp mer i månaden för seniorerna.
Tjoho, nu ska här djävlar i mig festas!
Hade jag kunnat stava till "Sakre Kör" så skulle jag rest dit och slagit runt och dessutom räcker inte pengarna ens till nästa samhälle med bussen så det får vara.
En flaska vin då? Det är ju fest för många. Finns det vin för en femtiolapp? I så fall är det väl knappast drickbart.
Äta något gott borde det väl kunna räcka till ändå?
Räkor är ju lite festligt som många sitter och pillar på lördag kväll så det ser jag fram emot. 
Va, kostar dom 200-300 kr för ett kilo? Ja, ja men det blir väl några för en femtiolapp? En 10-15 st borde det väl bli i alla fall!
Så fifan vad jag ska festa loss en gång i månaden på den utlovade höjningen!
Fast det är så klart, som alla politiker så har dom väl glömt av det efter valet så det är väl inte idé att ta ut något i förskott.
En stilla undran, hur kan man tycka att femtio kronor har någon betydelse när man har en månadslön lika stor som många pensionärers årslön?

 

2 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Verkligen en befogad fråga...

Politikerna påminner om gycklare och narrar så här inför valet. Och de kan inte ha speciellt höga tankar om sina väljare, om de inbillar sig att vi inte ser igenom deras skådespel.

reneesfotoblogg sa...

Nilla: Inte vet jag vilken politiker som myntat begreppet "gräsrötter" för väljarna, men nog ger det en indikation om vilka tankar dom har. Gräsrötter är för mig något man trampar på.