måndag 13 januari 2014

Dags att agera!

Tusentals valpar passerar gränsen varje år. Några med Jordbruksverkets goda minne men de allra flesta illegalt.
I TV4 programserie som handlar om Länstyrelsens kontrollanter kunde man se ett riktigt dåligt exempel på vad som händer med valparna och den personen har tillstånd att importera 100 valpar samt avla på eget material.
Jag ska inte gå in på vad jag tycker om Länstyrelsens kontrollanter som enligt vad som framgick i programmet fick sin tjänst utan någon annan erfarenhet än en knäskada efter ett fall från en häst (ironi). Eller att dom tycks ha tid till att flamsa runt på kontoret och gå på lokal och fika stup i ett.
Inte heller ska jag tjafsa om kennelägarens fullständiga brist på kompetens vad det gäller hundhållning.
Det grundläggande problemet är att våra gränser, sedan vi gick med i EU är praktiskt taget öppna och fritt fram för smugglare.
I öststaterna är det mer luckrativt att ha en valpfabrik än att handla med narkotika.
Jordbruksverket, som jag härmed idiotförklarar kan ge en enda person tillstånd att lagligt importera 100 valpar.
Vi kan göra en enkel ekonomisk beräkning, en Fransk Bulldoggvalp kostar om den är svenskfödd och har stamtavla kostar ca 18.000:-, en valp utan stamtavla, läs: import alt smugglad kostar mellan 10.000:- och 15.000:-.
Ytterligare räkneoperationer får läsaren göra själv.
Sedan har vi valpköparen som naturligtvis är en stor del problemet.
Naiv, oerfaren eller rent av bara snål.
Bestämmer sig för att köpa en valp, i bästa fall noga övervägt men oftast inte, tittar på Blocket (som kanske skulle ta sig en funderare på om det är lämpligt att sälja djur över huvud taget) och ser prisskillnaden på flera tusen kronor och tänker: Vaddå stamtavla och SKK, jag ska ju ändå inte ställa ut hunden och den billigare är ju registrerad i Jordbruksverket. Säljaren säger ju att den är renrasig bla, bla, bla.....
Sedan funderar jag på veterinärers del i problematiken. 
Jag är inte tillräckligt påläst vad som gäller för införsel men jag tror att det går att kringgå en del vaccinationer genom att ljuga om ålder t ex.
Vad Svenska Kennelklubben gör för nytta har jag inte lyckats klura ut så därför har jag gått ur.
Alltså, dags att dra sitt strå till stacken och skriva på nedanstående upprop som ska sändas till Jordbruksministern i sinom tid.
Gör gärna det du också!
Här klickar du för att gå vidare till uppropet!

PS. Bara för att visa hur det kan se ut i en valpfabrik så klicka här, men jag vill varna för obehag.DS

PPS. Och här!






4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har skrivit på och lagt ut listan på fb. Kanske gör det någon nytta.

Rajson sa...

Ja vad ska man säga, för djävligt! En självklar underskrift!
Ang "istids bilder". Där kan tom våra isskulpturer här vid Vänern slänga sig i väggen!
Undrar om fotografen hade isdubbar under skorna!?

Mian sa...

Jag har skrivit på. Självklart.
Filmen vågar jag inte titta på. Jag mår så dåligt av allt sånt här.

Anki sa...

Man blir så arg! Har också skrivit på... kan ju alltid hoppas det gör någon nytta...