fredag 23 augusti 2013

Tjuren Ferdinand

Skulle du kunna tänka dig att gå in i en omgärdad hage om den här killen befanns sig på insidan?
Gör inte det!
Visserligen var "Johansson" en lugn och timid tjur, nästan lite blyg men det betyder inte att han inte kunde vara livsfarlig i vissa situationer.
Det finns människor som tror att dessa stora djur är något slags knähundar som man kan klia mellan hornen och gulligulla med och som friskt och frejdigt beger sig in i hagen med nötkreatur.
Det hände för ett tag sedan att en man och en kvinna gjorde detta misstag.
Mannen blev ihjälstångad och kvinnan skadad av en tjur.
Fruktansvärt tragiskt, inte tal om annat men att åklagaren nu ska väcka åtal mot djurägaren/lantbrukaren för vållande till död och grov vårdslöshet går över mitt förstånd.
Om man rör sig i jordbruksbygd i jakt på bär eller svamp eller bara promenerar så ligger det på ens eget ansvar att ta reda på om det finns djur i hagarna.
Även om man inte ser några så betyder det inte att hagen är tom.
Jag kan tycka att man inte har i en djurhage att göra överhuvud taget och själv skulle jag inte komma på idén att gå in, jag går hellre runt och på behörigt avstånd.
Svensken är itutad att allemansrätten gäller i alla lägen men tjurar och ilska kvigor har inte den kunskapen.
Bara det faktum att man har rätt att rida genom en djurhage med förbehåll att man stänger grindar efter sig och inte skrämmer djuren får mig att resa ragg för mer än en gång har våra ungdjur blivit utsläppta av just ryttare som inte orkat stänga efter sig.
Vad vill myndigheterna att lantbrukaren ska göra för att människor ska begripa?
Anställa vaktpersonal som patrullerar djurhagarna runt för att hindra våghalsiga människor att gå in?
 

2 kommentarer:

STENGUSTAV sa...

Va trevligt nu är du igång igen de gillar jag på dom bara!

reneesfotoblogg sa...

Stengustav: Du fattar hur trevligt Husbonden har det!