söndag 16 september 2012

Vad är det jag inte förstår....

....eller snarare polisen inte begriper?
En ung kvinna ber om besöksförbud på en man som utgör en hotbild för henne.
Polisen nekar henne det med motiveringen att det inte kan styrkas.
Samtidigt ska samma man upp i Tingsrätten för olika grova våldsbrott bl. a. mot den unga kvinnan.
Nu är kvinnan, som också är mamma till små barn försvunnen.
Nä men det var oväntat!
Kvar står hennes bil på parkeringen, olåst och med hennes plånbok och mobil kvar.
Frågar du mig, så är hon inte kvar i livet och frågar du mig om vem som mördat henne direkt eller indirekt så är jag ganska säker på svaren.
För några år sedan visade statistiken att en kvinna i veckan mördades av någon närstående, d.v.s. femtiotvå kvinnor om året föll offer för en man.
I Sverige!
HEJA SVERIGE OCH HEJA SVENSKA POLISEN!
Jag undrar också: Vid intagningsprover för polisaspiranter, ingår det några intelligenstester då eller är det bara att visa muskler och uthållighet för eventuellt kommande jakter på trimmade mopeder?

Uppdatering: Enligt nyheterna är kvinnan hittad levande så på några få punkter får jag revidera min uppfattning men det förändrar inte min syn på polisens handhavande.

1 kommentar:

Lena sa...

Skönt att hon är i livet.

Visst är detta ett problem och jag tror att både polisutbildningen och polisyrket kräver en hel del av envar, men jag tror också att det finns en mentalitet och ett kod inom yrket. Den bryter du nog inte så lätt. Att förhålla sig till hierarkier, ramar och metoder är säkert ganska lätt om man alltid följer dem, utan att ifrågasätta. Där ligger nog en del av problemet att det är för få eller att det är för svårt att ifrågasätta.
Nu har jag uttalat mig om något som jag eg. inte vet så mycket om, men jag tror att det kan var så.

Här finns det att läsa om utbildningen:
http://www.polishogskolan.se/polisprogrammet/?id=&epslanguage=sv