lördag 10 april 2010

Hunden efter håren.......

.....ska man inte döma, den saken är klar.
Igår satt/stod/gick jag på Fotomässan och i Fotoklubbens monter.
Människor kom och gick, tittade på våra bildspel och bilder.
Där kom två kortvuxna äldre damer med ofrisserat vitt hår.
Omodernt klädda i poplinkappor, handväskor och lite reklampåsar.
Såg ut som systrar.
Tittade lite närsynt på våra bilder som hängde i montern och så utspann sig följande konversation:
Dam ett:
- Hur får man bilderna så skarpa?
- Jo, det är ju digitala bilder, alltså tagna med digitalkamera, sa jag lite övertydlig.
- Jo, det förstår jag, sa hon.
- Ja, sedan får man ju jobba med dom i en dator och något lämpligt bildbehandlingsprogram. Det finns ju ett antal t ex. Photoshop och en enklare variant som heter Element som räcker alldeles utmärkt. Jag sa inte: för amatörer med kompaktkamera som tur var.
- Jamen, det har jag, svarade hon.
Dam två till dam ett:
-Vad är det för en kamera du har nu igen?
-Nikon D60, svarar dam ett.
Hoppsan, damen hade en systemkamera!
-Om jag nu vill lämna in till förstoring i vilket format ska det vara då, frågar hon.
-Går det bra med jpeg eller.....
Dam två:
-Ja, för raw-format är väl inte lämpligt?
Så där löpte samtalet en stund och jag kom till insikt att damerna ingalunda var tappade bakom en vagn när det gällde digitalfoto och datorer trots att dom såg ut som två små gummor som hade gått fel och som egentligen skulle till någon bingo-lokal.
Man ska inte ha förutfattade meningar om människor!

1 kommentar:

bakom berget sa...

Nej, i och för sig!!! Men så finns det ju såna som är precis motsatsen också! Snygga, men helt pucko...Jag tror det är vanligare faktiskt!
(Förlåt...jag kunde inte låta bli)
Åsa.