söndag 11 juli 2010

Tupp

Jag vill ha tupp! Och hönor förstås.
Det är något alldeles speciellt med en tupp som gal. 
Särskilt en söndag morgon på sommaren.
Vid sjutiden och läsande GP på altanen eller verandan.
Den värsta värmen håller sig fortfarande på avstånd och hundarna ligger bredvid och snusar.
Allt är stilla, hästarna står under den stora linden och viftar lojt med svansarna.
Med jämna mellanrum hör jag från andra sidan dalgången och Grönån en tupp som gal.
Klockan nio klingar klockorna från kyrkan uppe i byn.
Vad mer kan man begära?
Det ska väl vara en egen tupp då!
Men se där sätter Husbonden ner foten och mumlar något om råttmagneter och mat i golvnivå.
Jag vet, han har rätt, vi har haft höns........och råttor!
Stora feta råttor som levde på hönsfodret.
Så jag tror jag nöjer mig med tuppen på andra sidan dalen.
Fast det är ju det här med pinfärska ägg också...........

Inga kommentarer: