måndag 26 oktober 2009

Beroende

Hur beroende är man egentligen?
Telefonen har varit borta sedan förra fredagen.
Uppkopplingen fungerade med snigelfart några dagar för att sedan lägga av.
Igår fick vi tillbaka telefonen men ingen uppkoppling.
Under dessa dagar har jag använt mobiltelefonen och det har gått riktigt bra faktiskt.
Bortsett att jag måste ladda batteriet varje dag men vad kan man begära av en antikvitet.
Ja, ja, jag ska köpa ny....någon dag, vilken som helst, snart.
Men att inte kunna surfa, blogga, betala räkningar, skicka meddelande, lägga upp bilder, anmäla in- och utgående djur till myndigheten etc etc, det skapar abstines.
Varje dag har jag rusat upp till den stationära och försökt koppla upp mig men icke!
Det har ju varit bra på sitt sätt för jag har städat bland mina foto.
Redigerat och slängt, slängt och redigerat.
Jag måste ju sitta framför skärmen, för behovet måste tillfredställas.
Idag ringde jag tekniska supporten.
Måste säga att dess unga killar är vänliga och alldeles uppenbart vana vid att tekniska idioter ringer fem gånger i kvarten.
- Starta om modemet!
- Har jag redan gjort! (Jag är inte helt urblåst!)
- Starta om datorn!
- Det gjorde jag igår!
- Gör det igen!
- Dra ut modemkabeln ur datorn!
Det är en övermänsklig gärning.
Har man sett min databänk så förstår man det.
Från vänster till höger: A4-skrivare, skärm, scanner, dator, tre hårddiskar, A3-skrivare plus en massa andra tillbehör med tillhörande sladdar.
Det ser ut som ett jävla ormbo!
Eller som när hästhuvudet kom upp ur vattnet i Gudfadern och all ålarna krälade ur.
Nu råkar den omtalade sladden vara röd så det var inget problem att hitta den, men att lirka ur den ur datorn, glöm det.
Så långa armar har jag inte och inte så vinklade heller.
Men jag ruckade på den i alla fall.
Observera jag har en telefon i örat också, man vill ju inte tappa kontakten med supporten när man väl fått den.
- Tyvärr, jag kan inte få ur kabeln.
- Nähä, men försök att koppla upp nu i alla fall!
Trycker på ikonen för uppkopplingen och snabbt som blixten kommer söksidan upp!
- Djävla, förbannade skitdator!!! Det funkar! Jag har ju gjort detta tio gånger, fast inte samtidigt förstås.
- Så bra då, att jag kunde hjälpa dig.
Tablå.

mvh R

4 kommentarer:

em sa...

Det är lite skrämmande att se hur mycket annat man hinner när datorn strejkar.
De flesta supportar är väldigt pedagogiska - de få gånger jag träffat på tjejer har de varit jättebra - men jag har träffat några gossar som varit helt obegripliga. Tack och lov är det länge se'n jag behövde ringa någon.
Margaretha

reneesfotoblogg sa...

Visst hinner man med en hel del men samtidigt så är det ju så roligt med datorn.
mvh R

Karins fotoblogg sa...

Så nu funkar det alltså? Skönt! Fast jag skulle behöva ett rejält avbrott från datorn/bildbehandling/bloggande. Jag gör så gott jag kan. Fast helt låta bli kan jag visst inte ;) För i såna fall skulle jag ju inte skriva här.

Nåväl.

Fortfarande nöjd med kameran? :)

Ha det gott!

reneesfotoblogg sa...

Godmorgon Karin!
Problemet är ju att man är totalt upphängd på uppkopplingen. Man kan ju inte få fram ett telefonnummer utan nätet en gång.
Men jag ska erkänna, jag älskar min dator och allt man kan göra med den inte minst bildbehandling.
Vädret har inte varit så att man kunnat ränna runt med den nya kameran även om den är väderskyddad men visst kommer den att hänga med flera år inte minst med tanke på hur höga ISO man kan köra utan brus.
mvh R