onsdag 29 juli 2009

Jag saltar.......

..... mitt dagliga tal.
Kryddar det med kraftuttryck.
Mer eller mindre.
Mycket beroende på vilket humör jag är på.
Nej, det är inget fel på mina kunskaper i modersmålet.
Under många år har jag roat mig med att göra högskoletestet i ordkunskap.
Av fyrtio frågor brukar jag ha ett par fel.
Jag har aldrig mött någon människa som inte använt kraftuttryck.
Av olika valörer.
Jag har svårt att förstå vad det är för skillnad på det ena eller andra kraftuttrycket.
De allra flesta finns i Svenska Akademins Ordlista.
Om jag säger djävlar eller järnspik så är ju andemeningen den samma.
Husbonden arbetade i skogen i sin ungdom.
Vid ett tillfälle ingick en frireligiös karl i arbetslaget.
När något gick snett så drog husbonden en harang av några väl valda ord.
Bredvid stod den andre, slog den ena näven i den andra och sa:
"Ja, just det! Ja, just det!"
Som en av de stora finska skådespelarna, Birgitta Ulvsson sa:
"Om jag säger att filmen var djävligt bra, så var den djävligt bra, inte mycket bra.
mvh R

2 kommentarer:

Lisette sa...

Instämmer med varje mening. Dessutom djävligt bra uttryckt!
Som gammal svensklärare tror inte att jag heller har några större brister vad det gäller mina kunskaper i vårt kära modersmål ;)
Jag minns också en dråplig episod från min barndom. En frikyrkopastor, bekant till oss, slog sig rejält på tummen då han skulle slå i en spik när han skulle hjälpa pappa med ett smärre byggprojekt. Karlstackar´n hoppade runt och illskrek" O så härligt, o så härligt" i flera minuter. !!!

reneesfotoblogg sa...

Tack!
Och svensklärare t o m!
O, så härligt!
Jag får vatten på min kvarn!
mvh R