måndag 30 mars 2009

"De bondeägda kooperativen"

Det låter något det.
Som att bönderna skulle ha något som helst inflytande i detta multinationella företag.
För några år sedan kunde medlemmarna inte ens få reda på vad "högsta hönsen" hade i löner, pensioner och avgångsvederlag.
Hur det är nu vet jag inte för vi är inte medlemmar längre och det är jag glad för.
Igår pratade vi med en god vän som tagit över föräldragården för ett antal år sedan.
Han tappade sugen igår.
Arla ska sänka mjölkpriserna med ytterligare tjugofem öre för producenterna.
Samtidigt går Arla ut med
detta.
För att slå undan benen på Skånemejeriet och sedan ta över.
Läs Camillas upprop och följ hennes uppmaning att bojkotta Coop.
Samtidigt kan jag tycka att Sveriges bönder är ena riktiga mesproppar som inte tar i med hårdhandskarna och slipar liarna.
Jag är förvisso gift med en lantbrukare och fd mjölkproducent, men jag har alltid efterlyst lite mer jävlaranamma.
Som exempel på lite mer handlingskraft brukar jag framhålla de franska bönderna.
Lite koskit framför pamparnas kontor skulle inte skada.
mvh R

2 kommentarer:

Lena sa...

Jag tror Coop i Skåne gav med sig för påtryckningarna, så där är Skånemejerier kvar, ett tag i alla fall. Man vet ju aldrig hur det går nären storkoncern bestämt sig för något.

Både konsumenter och bönder borde visa lite mer jävla anamma.

reneesfotoblogg sa...

Vet du att jag tycker ibland att Sveriges bönder kan skylla sig själva. De besitter ett av de kraftfullaste strejkvapen som finns, nämligen maten men lika förbannat så sitter dom bara hemmavid och muttrar.
Kanske att det ligger i sakens natur och deras val av yrke, vad vet jag. Har ju bara varit gift med en i fyrtio år!
mvh R