torsdag 26 februari 2009

Trängselskatt

Idag fick jag ett inbetalningskort på tjugo kronor
Trängselskatt!
För en bil som varit avställd och mer eller mindre skrotad sedan hösten 07.
Jag skulle dessutom ha varit i Stockholm med den bilen i januari.
Om jag inte betalar innan förfallodagen så får jag betala femhundra kronor till.
Även om skattemyndigheten gjort fel.
Jag får klaga men måste betala in.
Om någon tjänsteman på verket skulle inse att här är ett fel begånget så betalar man tillbaka de tjugo kronorna.
Kundinformationen sa att det kan bli fel avläst, den mänskliga faktorn alltså.
Då undrar jag följande: Hur många personer i övriga delar av Sverige har fått ett likadant inbetalningskort?
Hur många har betalat in utan att ta strid för att det är enklast?
Hur mycket har kalaset kostat när tjugan är återbetald?
Är det som i skattetvister generellt, omvänd bevisbörda?
Hur ska jag kunna bevisa att jag inte varit i Stockholm (hundra mil tur och retur) med en icke körbar bil?
En sak är säker, jag betalar aldrig i livet den tjugan och inte de femhundra i straffskatt heller.
Och hör sen!
mvh R

Inga kommentarer: